Valp kurs

Nu är Walle lite mer än tio veckor och han växer som ogräs. Just nu väger han ca 10 kilo men det kan ändras snabbt. Han har gått upp ca 1,5 kilo i veckan sedan vi hämtade honom.

 

I Torsdags (8/10) var jag och Walle på valpkurs för första gången. Det gick väldigt bra, men han ville leka med alla andra hundar och de var mycket intressantare än vad matte var under övningarna. Torsdagens lektion gick ut på att skapa en ”kontakt” med hunden. Att han skall titta på oss när innan han gör något. Ungefär som om han frågar om lov.

Den ena övningen gick ut på att man skulle visa godisen för hunden och sedan hålla ut armen så att hunden kunde se godisen. Sedan skulle man vänta på att hunden slutade titta på godisen och tittade på dig och då skulle han få godisen. Detta var inte så lätt för korv, som jag hade med mig, var mycket intressantare än vad jag var. Men i början får man nöja sig med ett snabbt ögonkast och sedan längre stunder.

Efter kursen var han helt slut och ville bara sova, jag fick nästan släpa honom till bilen när vi skulle åka hem. Det var mycket nya intryck för hon om den kvällen men jag tyckte han skötte sig jätte bra. Nu är det träning hemma som gäller.

 

// Jessica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0